Kraków Airport rozpoczyna największe w swojej dotychczasowej historii postępowanie przetargowe. Rusza procedura związana z rozbudową terminalu pasażerskiego w części zachodniej T6. Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej zostały przekazane informacje o planowanym przetargu.
– To dla mnie ogromna radość, że zaczynamy tak długo wyczekiwaną przez pasażerów inwestycję – podkreślił
Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.
– Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wypracowana przez nas pozycja lidera dużych lotnisk europejskich, jeżeli chodzi o tempo rozwoju, nakłada na nas obowiązek zadbania także o odpowiedni poziom infrastruktury, by nasi pasażerowie mogli korzystać z usług lotniska w komfortowych warunkach. Nigdy nie kryliśmy, że naszą troską jest przepustowość terminalu pasażerskiego, a wprowadzane od miesięcy modernizacje tego budynku i jego wyposażenia oraz przebudowa dawnego cargo i przystosowanie go do potrzeb podróżnych to jedynie półśrodki, bo naszym celem jest stworzenie nowoczesnego obiektu, który po zakończeniu wszystkich planowanych etapów w 2031 roku będzie mógł obsłużyć nawet 19 milionów pasażerów rocznie – wyjaśnił Strutyński.
Nowy obiekt (zachodnia część terminalu T6) powstanie pomiędzy obecnym budynkiem, a drogą do wieży kontroli lotów Polskiej Agencji żeglugi Powietrznej. Pod względem architektonicznym będzie stanowił spójną kontynuację obecnego terminalu.
Aktualnie użytkowany terminal pasażerski ma 55 tysięcy metrów powierzchni użytkowej. Po zakończeniu inwestycji lotnisko zyska dodatkowe 44,5 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej na czterech kondygnacjach. Na parterze zaplanowano halę odbioru bagażu i strefę przylotów non-Schengen. Na pierwszym piętrze będą się mieścić m. in. poczekalnie przedodlotowe do strefy non-Schengen, a także strefa komercyjno-gastronomiczna. Na drugim piętrze – Business Lounge. Kondygnacja podziemna zostanie przeznaczona na szatnie, magazyny i pomieszczenia techniczne.
W części terminalu T6 zaplanowano nową strefę kontroli paszportowych dla strefy non-Schengen – 32 stanowisk kontroli i 10 bramek ABC (do automatycznej kontroli dokumentów) przy PRZYLOTACH oraz 22 stanowiska i 10 bramek ABC przy ODLOTACH.
19 września informacje dotyczące przetargu na „Przebudowę i rozbudowę terminalu pasażerskiego w kierunku zachodnim T6” zostały przekazane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. W najbliższy poniedziałek – 22 września zostanie ogłoszony przetarg na wybór generalnego wykonawcy robót budowlanych. Termin składania ofert upłynie 13 listopada 2025 r., co oznacza, że być może jeszcze w tym roku zostanie zawarta umowa na realizację robót budowlanych.
– Pierwotne założenia rozbudowy terminalu, które zostawili nasi poprzednicy, musiały zostać gruntownie zweryfikowane. Zakładały one, że po ukończeniu wszystkich etapów rozbudowy przepustowość terminalu osiągnie 12 mln pasażerów rocznie, a przypominam, że wszystko wskazuje na to, że już w tym roku obsłużymy ok. 13 mln pasażerów – tłumaczył Janusz Kardasiński, członek zarządu Kraków Airport.
– Zmieniliśmy kolejność realizowanych etapów, oraz zwiększyliśmy docelową powierzchnię użytkową terminalu. Już teraz prowadzimy prace projektowe, jeżeli chodzi o kolejne etapy rozbudowy. Oddanie do użytku nowej części zachodniej terminalu (T6) da nam możliwość wyburzenia obiektu dawnego cargo i budowę w tym miejscu wschodniego skrzydła terminalu (T7). Ostatnim etapem będzie modernizacja obecnie istniejącego obiektu (T5). Dzięki takiemu etapowaniu prac budowalnych będziemy sukcesywnie zwiększać przepustowość terminalu, a nasi pasażerowie – mimo trwającej budowy – nie będą narażeni na pogorszenie warunków podróżowania z Kraków Airport – podsumował Kardasiński.
Planuje się, że oddanie zachodniej części terminalu mogłoby nastąpić w 2029 r. Cały rozbudowany i zmodernizowany terminal służyłby pasażerom od 2031 r.